Inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne
Alle barn har rett til å oppleve idrettsglede, mestring og fellesskap — uansett funksjonsevne.
Som trenere, frivillige og voksne rollemodeller har vi en viktig oppgave i å legge til rette for at alle barn kan delta og kjenne seg velkommen.
Her får du noen enkle prinsipper og tips til hvordan du kan bidra til inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne:
1. Hva betyr tilrettelegging?
Tilrettelegging handler om å se muligheter og finne løsninger som gjør at barnet kan delta på lik linje med andre.
Det kan være små justeringer i aktivitetene, bruk av hjelpemidler, eller tilpasning av tid, rom og regler.
2. Se barnet — ikke funksjonsnedsettelsen
Møt hvert barn som et barn, med sine unike interesser, behov og ressurser.
Spør gjerne barnet og foresatte om hva som fungerer best — de har ofte gode erfaringer å dele.
3. Små grep som gir stor effekt
Tydelig og enkel instruksjon
Gi barnet ekstra tid til å mestre en aktivitet
Tilpasse regler (f.eks. antall berøringer på ballen, eller avstand til mål)
Bruk av alternative måter å delta på (sitte, stå, rulle osv.)
4. Samarbeid med foreldre/foresatte
Ta en prat i forkant av arrangementet — hva trenger barnet for å kunne delta?
Foreldre kjenner barnets behov best og kan ofte bidra med gode løsninger.
5. Fokus på mestring og inkludering
Ha fokus på det barnet får til, ikke på begrensningene.
Gi oppmuntring og anerkjennelse.
La barnet få delta i fellesskapet så langt det lar seg gjøre — også sosialt utenfor selve aktiviteten.
6. Tilgang og tilgjengelighet
Sørg for fysisk tilgjengelighet til arenaer (f.eks. trappefri adkomst, HC-toalett)
Vær bevisst på behovet for pauser, rolig sone, eller mulighet for å trekke seg litt tilbake ved behov.
Husk: Det viktigste er holdningene vi møter barna med.
En positiv, åpen og inkluderende innstilling gjør mye for at alle barn skal føle seg velkommen og sett.